Dikkat ve odaklanma, bilgilerin anlaşılması ve öğrenme süreçlerini doğrudan etkiler. Eğer bir öğrenci ders sırasında dikkatini eğitmene ve derse veremezse, konuyu tam olarak kavrayamaz. Bu da öğrencinin öğrenme sürecini yavaşlatır ve yeni bilgilerin anlaşılmasını zorlaştırır. Bir öğrenci ders anlatılırken başka bir şeye odaklanırsa, öğretmenden bilgileri tam olarak alamaz. Yani siz ne kadar değerli eğitim verseniz verin öğrencinin dikkatini toplayamadıktan sonra eğitim başarılı olamaz. Öğrencinin ders sırasında dikkatinin sürekli dağılması, yalnızca dersten istenilen verimin alınmasını değil, genel motivasyonu da kaybetmeye neden olur.
Araştırmalar, dikkat dağınıklığının sadece kısa vadeli değil, uzun vadeli sonuçların da olduğunu göstermektedir.
Dikkat ve Odaklanma Sorunlarının Erken Yaşta Başarıya Olan Etkisi
İlkokul döneminde başlayan odaklanma sorunları, kişinin sonraki akademik kariyerini de şekillendirir. Küçük yaşlarda kazanılan dikkat, öğrencinin eğitim hayatı boyunca önemli bir temel taşı hâline gelir. Araştırmalar, odaklanma eksikliği yaşayan çocukların özel temel beceri derslerinde (okuma ve yazma gibi) geçmişlerine göre daha başarısız olduklarını göstermektedir. Yani okulun ilk yıllarında çok başarılı olan öğrencilerin sonraki yıllarda derslerindeki büyük düşüşün temelinde en önemli etmenlerden biri dikkat ve odaklanma zayıflığı olmaktadır.
Dijital Çağın Odaklanma Üzerindeki Etkisi
Günümüzün dijital dünyasına bakıldığında dikkat ve odaklanma sorunu ciddi boyutlara ulaşmıştır. Sürekli ekrana maruz kalma, dikkat ve odaklanma sürelerini kısaltmakta, bunun sonunda öğrencilerin dikkat sürelerinde ciddi düşüşe yol açmaktadır.